Tips voor een gezonde thuiswerk houding met beperkte middelen. Vandaag: De laptop.

Corona
Hoe je het ook wendt of keert; We’re in this together!

Velen van jullie werken nu noodgedwongen thuis om de kans op besmetting van jezelf en je naasten zo klein mogelijk te houden. Niets is zo belangrijk als jouw en hun gezondheid blijkt maar weer.

Maar hoe werk je thuis en blijf je tegelijk zo fit mogelijk?
Hele dagen thuis werken is wat anders dan af en toe een uurtje en je zult dus ook vaak merken dat je thuiswerkplek daar eigenlijk niet geschikt voor is.

Geen flauwekul, geen verkoop

Ik, Sandra Schulze projectadviseur “ergonomie op de werkplek en kantoorinrichting” bij Office & More* heb al oneindig veel flauwekul tips voorbij zien komen. Sportscholen die roepen dat je door je ellebogen te “flexen” vanzelf rechter op gaat zitten, ja, sure! Webshops die zich nog nooit over een werkplek hebben gebogen en nu als expert allerlei ad-hoc maar niet werkende oplossingen aanleveren, idiote “orthopedische” kussens om op te zitten, enzovoort.

Reden voor mij om een reeks tips te bedenken waar je wél iets aan hebt

Je hoeft hiervoor niet direct iets aan te schaffen. Ik kan me voorstellen dat dat in deze onzekere tijden ook absoluut geen prioriteit heeft. We gaan gewoon samen proberen met huis-tuin en keuken middeltjes je tijdelijke werkplek te upgraden.

En mocht je ná deze crisis besluiten het thuis werken te continueren? Dán help ik je graag met het inrichten van een prettig werkbare, ergonomisch verantwoorde, volledig op jou afgestemde en ingestelde werkplek. Deal?

Tip #2 Gebruik je laptop niet langer dan 4 uur per dag of pas hem aan!

Net als bij Tip #1: Hiermee voorkom je chronische pijn in hoofd, schouders, nek of onderrug.

De definitie van een laptop volgens Wikipedia en andere bronnen

“Een laptop, schootcomputer of notebook is een draagbare computer die in principe op de schoot kan worden gebruikt. Laptops worden vooral gebruikt door mensen die op verschillende locaties met hun computer werken. In de praktijk worden laptops vaak op een bureau of tafel geplaatst.”

….en daar bij die tafel gaat het fout. Een laptop is namelijk bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld veel onderweg zijn en toch de beschikking over een computer willen, even iets willen opzoeken of bijwerken of een film willen kijken. Allemaal activiteiten die maar korte tijd duren, daarom hoeft een laptop in de basis niet aan allerlei ergonomische eisen te voldoen.

Gebruik je de laptop langer dan 4 uur (en dan nog niet eens aaneengesloten) per dag, dan heb je grote kans op fysieke klachten zoals hier boven beschreven.

Hoe zit dat?

werkhouding verbeteren

  • Doordat het beeldscherm aan je laptop vast zit, staat dat standaard veel te dichtbij en te laag.
    Daardoor moet je je hoofd voorover buigen om het scherm goed te kunnen zien met als gevolg dat je nekwervels continue onder spanning staan.

Test maar; ga goed rechtop zitten, leg een hand in je nek en kijk vervolgens naar je beeldscherm. Voel je de spierspanning in je nek toenemen?

  • Het toetsenbord is vaak te dik (enkele super platte laptops daargelaten) en staat te ver weg.

Het toetsenbord is te dik wanneer je je polsen moet optillen om te kunnen typen.

Test maar; Leg je handen met de palmen plat op tafel en til ze vervolgens vanaf de polsen op. Zie je wat dat met de pezen in je hand doet?

Een korte uitleg; In je onderarmen lopen buig-, en strekpezen die ter hoogte van je pols door een peeskoker gaan.
Zet je daar teveel spanning op door voortdurend je handen op te tillen, dan schuren die pezen als het ware door die koker en heb je kans op ontstekingen, kalkafzetting en/of chronische pijn in pols (Carpaal tunnel syndroom) elleboog (tennisarm) of schouder (frozen shoulder).

Een toetsenbord hoort zo dicht mogelijk op de rand van je je werkplek te staan. Zo kun je ontspannen leunen in je stoel en tegelijk typen. Staat je laptop verder weg, dan belast je dus niet alleen je nek, je buigt ook je torso naar voren om te kunnen typen. Zo verlies je alle steun in je rug én belast je de wervels in je onderrug teveel.

Test maar: Leun ontspannen achterover in je stoel en gebruik je toetsenbord op de rand van de tafel. Je rug staat recht en wordt gesteund.
Schuif nu je toetsenbord naar de plaats waar je het normaal gesproken hebt staan en typ nogmaals. Voel je het verschil? Je rug komt los van je stoel, je wervels onderin staan onder spanning en omdat je je armen verder naar voren brengt trekken die ook nog eens aan boven kant rug en nek.

Hoe los je dit nou op?

Normaal gesproken heb ik hiervoor hele mooie laptopsteunen, ergonomische toetsenborden en muizen, maar ik heb beloofd ad-hoc oplossingen te bieden dus daar gaan we;

  • Kijk of je nog ergens een oud toetsenbord of beeldscherm hebt liggen (er slingert vast nog wel ergens een oude PC rond!) en sluit die aan op je laptop. (Voor een paar euro koop je een verloopstekkertje om dit op elkaar aan te sluiten)

Heb je een toetsenbord gevonden? Gebruik dit in plaats van het toetsenbord van je laptop. Klap als eerste de pootjes in zodat je handen ontspannen kunnen typen. Trek het vervolgens zo dicht mogelijk naar je toe, zodat je niet voorover hoeft te buigen wanneer je het gebruikt.

Zet vervolgens je laptop op een armlengte afstand en op een verhoging. Een (deel van) één of twee pakken A4 papier bijvoorbeeld moet voldoende zijn. De hoogte is goed wanneer de bovenste 10cm van je beeldscherm op ooghoogte staat.
Let op: Heb je een dubbel focus bril? Zet dan het scherm iets lager. (je leest tenslotte door de onderkant van je bril).

Heb je een beeldscherm gevonden? Gebruik in dat geval het toetsenbord van je laptop op de rand van de tafel en zet het losse beeldscherm er op armlengte achter en op hoogte zoals hier boven beschreven.

Tot zover Tip #2, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Morgen een tip om je bloedsomloop op gang te houden!

Stay tuned and stay healthy!

Office & More kantoorinrichting is leverancier van kantoormeubilair en ergonomische hulpmiddelen. Meer weten?

Laat een reactie achter