Tips voor een gezonde thuiswerk houding met beperkte middelen.

Corona, We’re in this together! Velen van jullie werken nu noodgedwongen thuis om de kans op besmetting van jezelf en je naasten zo klein mogelijk te houden. Niets is zo belangrijk als jouw en hun gezondheid blijkt maar weer.

Maar hoe werk je thuis en blijf je tegelijk zo fit mogelijk?

Hele dagen thuiswerken is wat anders dan af en toe een uurtje en je zult dus ook vaak merken dat je thuiswerkplek daar eigenlijk niet geschikt voor is.

Geen flauwekul, geen verkoop!

Ik, Sandra Schulze, ben projectadviseur ergonomie op de werkplek en kantoorinrichting bij Office & More*. En ik heb de afgelopen weken oneindig veel flauwekul tips voorbij zien komen om thuiswerken te verbeteren. Sportscholen die roepen dat je door je ellebogen te “flexen” vanzelf rechter op gaat zitten, ja, sure!  Webshops die zich nog nooit over een werkplek hebben gebogen en nu als expert allerlei ad-hoc maar niet werkende oplossingen aanleveren, idiote “orthopedische” kussens om op te zitten, enzovoort. Zonde van je geld!

Reden voor mij om een reeks tips te bedenken waar je wél iets aan hebt.

Je hoeft hiervoor niet direct iets aan te schaffen. Ik kan me voorstellen dat dat in deze onzekere tijden ook absoluut geen prioriteit heeft. We gaan gewoon samen proberen met huis-tuin en keuken middeltjes je tijdelijke werkplek te upgraden.

En mocht je ná deze crisis besluiten het langdurig thuiswerken te continueren? Dán help ik je graag met het inrichten van een prettig werkbare, ergonomisch verantwoorde, volledig op jou afgestemde en ingestelde werkplek. Deal?

Tip #1 Zorg dat de stoel waarop je zit past bij de hoogte van de tafel.

Hiermee voorkom je Chronische pijn in hoofd, schouders of onderrug;

  • Je armen moeten ontspannen op het tafelblad rusten zónder dat je schouders daarbij “opgetild” worden. Merk je dat dat gebeurt? Dan zit je te laag.
  • Heb je juist het gevoel dat je wat voorover moet hangen voor je armen het tafelblad raken, dan zit je te hoog.

Hoe dat “zit”?

thuis werken en fit blijven

In je schouders lopen twee grote schouderspieren.
Wanneer je te laag zit (dit is bij de meeste eettafels het geval) trek je ongemerkt je schouders op, zodat je die spieren continue onder spanning zet. Gevolg: kramp tussen je schouderbladen of stevige hoofdpijn.

Zit je te hoog, ( dit komt minder vaak voor) dan buig je je hoofd te ver naar voren, waardoor het volledige gewicht van je hoofd aan de spieren in je nek trekt. Meer uitleg? Lees : Je hoofd weegt 7 kilo! En doordat je naar je werkblad buigt zet je ook nog eens teveel druk op de wervels in je onderrug. Net onder je middel, precies op de plek waar de meeste hernia’s voorkomen!

Herkenbaar?

Zit je te laag? Zet je stoel in dat geval op een (tijdelijke) verhoging. Het gaat vaak maar om een paar centimeter! Kijk even in je rommelhok of garage of je daar iets vindt wat je er onder kan leggen. Bij voorkeur een grote plaat hout ofzo, die doorloopt tot onder je voeten zodat die ook gesteund worden. (en heb je een harde vloer, leg daar dan een doek, deken of handdoek onder om je vloer te beschermen!)

Zit je te hoog, verhoog dan de poten van je tafel. Meet wat je ongeveer tekort komt en kijk in de supermarkt (als je daar tenminste nog heen wilt!) of er bijvoorbeeld blikjes zijn van de gewenste dikte (door de opstaande rand schuiven die niet zo snel weg). Ook hier weer iets onder leggen om je vloer te beschermen!

Dit was tip #1

Morgen plaats ik een tip voor iedereen die met een laptop werkt, en dat gaat een hoop hoofdpijn schelen! En, ervaar je zelf een probleem waar je niet direct een oplossing voor hebt? Neem gerust contact op, het kost je niets!

Stay tuned en stay healthy!

*Office & More is leverancier van ergonomisch verantwoord werkplek meubilair. Meer weten?

Laat een reactie achter