Zittend werken? Staand werken? Wat is nou beter??

Zitten…staan…wat is nou beter?

gezonde werkhouding

De media heeft het maar steeds over “Zitten is het nieuwe roken”. 

Stilzitten is inderdaad slecht voor je rug en je krijgt er onder anderen hartklachten, hoofdpijn en spataderen van. Maar kort geleden kreeg ik van een relatie een (overigens matig onderbouwd)  artikel toegestuurd waarin werd beweerd dat stilstaan net zo slecht voor je is.

Als je dit zo leest zou je van schrik nooit meer gaan zitten…of staan!
Maar hoe “zit” het nou echt?

Rugklachten

rugpijn

 

Zit je te lang in dezelfde (en vaak verkeerde) houding dan wordt je rug te veel belast. Met name de onderste rugwervels staan voortdurend onder druk en kunnen op termijn (chronische) rugklachten veroorzaken.

 

 

 

 

Schouderpijn

Staat je bureau niet goed afgesteld op je bureaustoel of zijn je armleuningen te hoog of te laag, dan ontstaat er te veel spanning op je schouder spieren.

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan een gevolg zijn van de hier boven genoemde schouderspanning, maar ook een verkeerd ingesteld beeldscherm kan de boosdoener zijn.

Hartklachten

Stilzitten op het werk is één oorzaak, maar ga eens na hoeveel uren van de dag je thuis op de bank zit? (daar zal je nog van schrikken!) Daarnaast zijn teveel stress (door bijvoorbeeld te hoge werkdruk) en een ongezond eetpatroon ook veel voorkomende oorzaken van hartklachten. 

Even terzijde; Bovengenoemd artikel claimt dat ca. 63.000 Amerikanen jaarlijks sterven door hartfalen. Deels ongetwijfeld door teveel stilzitten tijdens het werk  maar ik vind het aannemelijker dat veel van deze Amerikanen het loodje leggen door een ongezond (te) hoog lichaamsgewicht. Supersize menu’s zijn toch echt een Amerikaanse uitvinding en de BMI (Body Mass Index) is gemiddeld nergens zo hoog!  

Spataderen

Staat je stoelzitting te hoog, te laag of te diep afgesteld voor je lengte, dan is de druk op de bovenbenen niet gelijkmatig verdeeld. Daardoor wordt de doorbloeding in de onderbenen gestremd, met een slapend zitvlak of -vervelender- spataderen tot gevolg.

Diabetes II

De gestremde doorbloeding waarvan je onder anderen spataderen krijgt heeft ook een negatief effect op het zuurstofgehalte in je bloed, (gevolg; hoofdpijn) én de afvoer van diverse afvalstoffen. Dit laatste vergroot de kans op diabetes II met ca. 30%!

Tot zover lijkt zitten inderdaad niet goed voor je te zijn…. maar is staand werken dan de oplossing? Lees vooral even verder!

 

Gek genoeg zijn de hierboven genoemde nadelen van stilzitten ook (bijna) allemaal van toepassing op stilstaan.

Je hebt al snel de neiging om je knieën op slot te zetten, je bekken naar achteren te kantelen en uitgebreid op het sta-bureau te leunen waardoor je net zo goed gezondheidsklachten ontwikkelt.

Ja maar, hóe dan?? Nou zó!

Ik weet niet of het je is opgevallen maar ik heb het consequent over STIL-zitten en STIL-staan. Er is namelijk een enorm verschil tussen langdurig star in één houding (zowel zittend als staande) werken en regelmatig van houding veranderen. Zit of sta je stil, dan zijn alle bovengenoemde nadelen waar. Maar wissel je voldoende af tussen zitten-, staan en lopen dan heeft dat tot echt alleen maar voordelen!

Nog een terzijde; Het artikel zegt “drink meer water..”(waar!) en “…zet een kannetje op je bureau…” en dat laatste vind ik een ronduit stom advies!

Even een glas water halen is genoeg om, zelfs al is het maar een minuutje, de werksleur te doorbreken, van houding te wisselen, je hartslag te activeren, (helemaal wanneer je stevig doorwandelt naar de kraan of een trap op je weg vindt) en je doorbloeding te stimuleren. Dus niks kannetje water, níet je brood achter je beeldscherm opeten maar gewoon éven de benen strekken, dan kom je fitter de dag door!

Zó vul je je werkdag op een gezonde manier in;

De gezondste oplossing zit ‘m in voldoende afwisseling. Zit, sta én loop en je voelt je alerter en gaat aan het eind van de dag fitter naar huis!

Wissel op tijd af

Let er op dat je per werkdag maximaal 4 uur aaneengesloten zit en niet langer dan 2 uur (en maximaal 4 uur per dag) achter elkaar staat.

Let daarbij goed op je houding en stel je meubilair goed op je lichaam en de uit te voeren werkzaamheden in.

Maak je lange werkdagen of heb je al fysieke klachten én is je meubilair niet goed instelbaar? Dan is nieuw, goed instelbaar materiaal een investering die zich snel terugverdient.

Beweeg!

Zorg daarnaast dat je in beweging blijft. Dus tijdens het werk bewegen én af en toe even een loopje naar de kraan of koffiemachine. Of haal even een frisse neus (maar dan niet om te roken uiteraard). En zie je kans ná het werk nog wat extra beweging te pakken (20-30 minuten wandelen is genoeg) dan is dat natuurlijk helemaal goed!

Teveel gedoe?

Ben je vaak veel te ingespannen bezig om bewust op je houding te letten dan zijn er fantastische Ergo-Dynamische bureaustoelen* die jou ongemerkt in beweging houden en zit-statafels met lichtindicator die de tijd voor je bewaken. Zo kun jij in een gezonde, ontspannen houding je werk doen, zonder dat je daar continue mee bezig moet zijn.

Een gezondere werkhouding verlaagt fysieke klachten en ziekteverzuim, en verhoogt de productiviteit op de werkplek. Je voelt je fitter en presteert beter. Win/win dus!

fit zijn

Meer weten?

Office & More kantoorinrichting is gespecialiseerd in gezonde bureaustoelen, zit-sta bureaus, ergonomische hulpmiddelen, en werkplekadvies.

Heb je vragen over je huidige werkplekinstellingen, nieuw meubilair, overige ergonomische oplossingen of wil je een ergo-dynamische bureaustoel proberen? Neem vrijblijvend contact op, ik help je graag!

Sandra Schulze, projectadviseur ergonomie.

 

 

 

Laat een reactie achter