Weet je dat je elke dag veel langer stil zit dan slaapt?

We zitten gemiddeld meer dan 8 uur per dag stil!

Ok, misschien ben jij precies die uitzondering die níet langdurig stil zit..

In dat geval kun je dit artikel rustig overslaan. Goed bezig! Maar voor de rest van ons ( ja ook voor mij!) geldt dat we gemiddeld bijna 9 uur per dag stil zitten. En dat is lang!

stil zitten

Heb je een fulltime kantoorbaan dan schiet je vaak nog stevig boven dat gemiddelde uit. Dan zit je namelijk niet alleen 8 werkuren per dag stil achter je bureau, maar ook nog eens thuis aan de eettafel of met tablet, mobiel of zappend op de bank. En schrik niet, maar zo komt er per dag nog eens 4 tot 6 uur stil zitten bij!

Waarom is stil zitten nou zo slecht voor je?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat langdurig stil zitten gerelateerd is aan verschillende serieuze gezondheidsproblemen. (hier lees je een artikel over een uitgebreid Australisch onderzoek).

Langdurig stilzitten vertraagt je hartslag en daarmee je bloedsomloop waardoor afvalstoffen minder vlot worden afgevoerd. Er ontstaat dus in feite een soort kettingreactie die op de lange termijn, op één of andere manier,  negatieve gevolgen blijkt te hebben voor je hele gestel.

Mensen die langdurig stil zitten hebben een grotere kans op; 

  • Diabetes II
  • Darmkanker
  • Hartkwalen
  • Spieraandoeningen
  • Spataderen
  • Obesitas
  • Voortijdige sterfte
  • Enzovoort…

En dat klinkt op zijn zachtst niet erg gezellig.

In je vrije tijd kun je natuurlijk gewoon meer gaan bewegen, maar hoe zorg je nou dat je tijdens je werk minder stil zit?

Stil zitten

Je hebt tenslotte te maken met stapels werk, een beeldscherm en deadlines die ab-so-luut gehaald moeten worden en daarna worden vervangen door nieuwe deadlines. Je hebt dus simpelweg geen tijd om uitgebreid te gaan wandelen of oefeningen te doen tijdens je werkdag of  überhaupt te bedenken of je stil zit of niet…. Denk je?

Toch zijn er dingen die je eenvoudig kunt aanpassen teneinde gezonder te werken;

Zet de printer wat verder weg

Zo moet je wel even opstaan uit je stoel in plaats van ermee naar het apparaat te rollen. Een loopje van niks maar je bloedsomloop wordt even geactiveerd en je spieren komen in beweging.

Haal je eigen koffie

Hetzelfde geldt voor de koffiemachine, haal je eigen koffie (of thee of wat dan ook) in plaats van te wachten tot je collega dat doet. Zo heb je een paar minuten pauze, neem je éven afstand van je werk waarna je je weer beter kunt focussen en verander je kort van houding.

Ga naar buiten in de pauze!

Je kunt natuurlijk doorwerken en je bammetje zittend achter je bureau opeten, maar weet je dat je na 2 uur aangesloten werken veel minder productief blijkt te zijn dan bij af en toe een korte pauze tussendoor?

Ga liever naar de bedrijfskantine voor een lichte maaltijd of loop met collega’s een blokje om dan spreek je nog eens iemand. En zelfs een powernap van 10-15 minuten zorgt voor een betere prestatie in de middag dan wanneer je in één keer door jakkert!

Wissel regelmatig af tussen zitten en staan

Ik hoor je denken; Ja maar daar heb ik geen tijd voor! Onzin, je kunt bijvoorbeeld heel goed staand telefoneren. Of loop even snel naar je collega op die andere afdeling in plaats van te mailen. Kwestie van mindset!

Investeer in ergonomisch verantwoord werkplekmeubilair

zit sta bureauStel; je bent toch al toe aan een nieuwe werkplekinrichting, investeer dan zeker in een zit-sta bureau. Dit verkleint de zit momenten al snel met enkele uren per dag. Dat komt omdat je dan ook beeldscherm gerelateerde werkzaamheden staande kunt uitvoeren.  Staand werken betekent overigens niet dat je steeds heen en weer moet huppen om in beweging te blijven, dat leidt maar af! Zolang je je knieën maar niet op slot zet activeren je eigen evenwichtsorgaan en de zwaartekracht je spieren al waardoor je hart sneller gaat kloppen en je bloedsomloop wordt gestimuleerd. 

Gebruik een ergo-dynamische zit-sta kruk

zit-sta kruk ROVO SOLO

Kun je, om wat voor reden dan ook, niet langdurig staan, gebruik dan in combinatie met het zit-sta bureau een sta-hulp. Zo heb je steun voor de benen terwijl je door de techniek in de kruk toch ongemerkt in beweging blijft. Deze krukken zijn er overigens ook gewoon op zithoogte. 

Verander van stil zitten naar impuls-dynamisch zitten

ergo dynamische bureaustoelOverweeg je de aanschaf van nieuwe bureaustoelen kijk dan eens naar impuls-dynamische varianten, bijvoorbeeld van ROVO. Ook daarin zit een techniek die je, zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen, de hele dag in beweging en dus fit houdt.

Interessant? In samenwerking met OFFI Institute verzorgen we proefplaatsingen voor het MKB in de regio’s Noord Holland, Utrecht en Flevoland. Neem gerust contact op omtrent de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Dit doe ik, wat ga jij doen zodat je minder stil zit?

Ik heb eerst wat dingetjes getest

Omdat ik met mijn werk relatief veel in de auto-, of achter mijn bureau zit heb ik even bekeken wat voor oplossingen onze leveranciers bieden op het gebied van werkhouding verbetering. En dat is best veel!

Het aanbod loopt uiteen van bewegingssensoren, pauzesoftware, bureaufietsen en loopbanden tot zit-sta tafels en ergo-dynamische bureaustoelen.

De pauzesoftware kan handig zijn, maar mij irriteerde het vooral. Ik mag graag zelf bepalen of en wanneer ik aan pauze toe ben. Zo heb ik ook bezwaar tegen de bewegingssensoren in meubilair, Ik vind het niet fijn wanneer mijn stoel of tafel me vertelt dat ik te weinig beweeg maar we hebben relaties die dat juist als heel prettig ervaren. Ik heb overigens wel een muis met pauzesoftware. Maar die gebruik ik alleen wanneer ik dat wil en kan ik verder makkelijk negeren.

Ik heb een bureaufiets van een relatie geleend maar betrapte mezelf erop dat ik hem na enige tijd liefst zo ver mogelijk onder mijn bureau- in plaats van rond- “trapte”. Ik hoor trouwens om me heen ook veel dat het vooral de “toch al fitties” zijn die daar gebruik van maken, terwijl de “niet zo fitties “er met een grote boog omheen lopen. Jammer!

Mijn keuze?

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Ergo-dynamische bureaustoel. En die werkt wel! (voor mij). Die stoel zit heel comfortabel, is helemaal ingesteld op mijn postuur en werkzaamheden. De stoel beweegt bij elke toetsaanslag die ik doe, zonder dat ik er verder over hoef na te denken en ik ga aanmerkelijk fitter naar huis.

En thuis?

Om het autorijden te compenseren neem ik vaker de trap, probeer ik wekelijks een “rondje Weerwater “te lopen en ga ik regelmatig naar de sportschool. Maar eerlijk gezegd lukt dat laatste me lang niet altijd ;-).

Ik ben nieuwsgierig wat jij doet. Laat je dat even weten in een reactie?

Die bureaustoel was voor mij de beste optie, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook voor jou de gouden greep is. Misschien heb jij wel meer aan een van de andere, hierboven beschreven, oplossingen. Of zweer je juist bij pauze software die ik verfoei, of ga je in je pauze naar de sportschool voor wat extra beweging? Wat het ook is, zorg in elk geval dát je in beweging blijft, dat voorkomt op latere leeftijd een hoop lichamelijke klachten!

Sandra Schulze

Projectadviseur ergonomie en inrichten bij Office & More kantoorinrichting.

Office & More bedenkt, (ver-)bouwt en realiseert kantoorinrichting waarmee het gezond en prettig werken is.

Laat een reactie achter