Het valt in deze rare tijd nog niet mee om als HR manager zicht te houden op de fysieke en mentale gezondheid van de medewerkers.
Door Corona zijn ze zelden tegelijk met jou op de werkvloer en medewerkers die voornamelijk thuis werken verdwijnen al helemáál onder de radar. Via een Teams- of Zoom meeting krijg je nou eenmaal niet mee hoe het daadwerkelijk met iemand gaat.

In deze blog vertel ik je wat je kan doen aan de fysieke gezondheid van je thuis werkende medewerkers.

Thuiswerken is (ook ná Corona*) de nieuwe norm. Hoe “zitten” jouw medewerkers er thuis eigenlijk bij?

ongezonde werkhouding thuiswerkplek

Te verwachten klachten bij bovenstaande foto: Hoofdpijn, stijve nek, lage rugpijn. Waarom? Ik leg het je graag uit!

Vóór Corona werkten mensen af en toe een dagje thuis, en dat kon best op een “alternatieve” werkplek. Maar nu Hybride werken* ook ná Corona de nieuwe norm wordt is er meer nodig om medewerkers vitaal te houden en voldoet die “keukentafel” echt niet meer!

*Hybride werken: Minimaal twéé dagen per week thuis werken, de overige dagen op kantoor.

Wanneer mensen volledige werkdagen thuis aan hun beeldscherm geklonken zitten en daarvoor geen ergonomisch verantwoord materiaal tot hun beschikking hebben kan je wachten op langdurige uitval door rug, nek- of schouderklachten (en daar bovenop een verhoogde kans op diabetes II, problemen met de stofwisseling, etc!)

Langdurige uitval is een kostbare aangelegenheid. Voorkom dat dus waar mogelijk!

Als HR Manager weet jij waarschijnlijk beter dan ik wat een dag uitval per medewerker kost. Laten we dat voor het gemak even houden op een gemiddelde van ongeveer €270,00.

rugpijn

Rugklachten veroorzaken 30% van alle verzuimkosten onder kenniswerkers.

Een voorbeeld: Wanneer een medewerker uitvalt door rugpijn gaat dat vaak niet van de éne op de andere dag. De persoon voelt zich al langere tijd niet fit, heeft een zeurderig gevoel in rug of schouders maar werkt nog wel, hetzij trager dan normaal (=productiviteitsverlies!). Pas wanneer het écht niet meer gaat meldt hij of zij zich (langdurig!) ziek. En dan begint de ellende. Natuurlijk vooral voor de medewerker, want die heeft pijn. Maar ook voor jou als HR Manager want jij moet hem of haar ziek melden, werk overdragen naar collega’s (waarbij de werkdruk toeneemt) en als het tegenzit volgt een langdurig revalidatieproces waarbij je de bedrijfsarts moet inschakelen. Arbeidsintensief, maar vooral ook een dure grap! 🙁

Tel maar op, wat kost je dit? €270,00 x aantal ziektedagen =….alles bij elkaar (véél) meer dan een volgens de Arbo normen ingerichte thuiswerkplek waarmee je dit hele pijnlijke traject voorkomt!

In sommige gevallen “betaalt de belastingdienst mee”, profiteer daar dus van!

Wanneer een medewerker minimaal 1 dag per week thuis werkt mag de werkgever hem of haar (uitzonderingen daargelaten) vaak al belastingvrij voorzien van ergonomisch verantwoord werkplekmateriaal.

Hoe dat precies werkt lees je onder anderen in dit artikel uit Controllers Magazine . Maar ook in dit artikel van Salarisnet en op de website van de belastingdienst vind je daarover informatie. Doe er, wanneer van toepassing, je voordeel mee!

Ik zag trouwens ergens een advertentie met deze strekking; “Verbeter je thuiswerkplek, plaats een dakraam!”. Flauwekul natuurlijk want hoewel veel ruimte en daglicht heel comfortabel is, kan iemand ook zonder dakraam (en de bijkomende kostbare verbouwing!) prima thuis werken. Begin dus bij de basis, uitbreiden kan later nog.

Dít is beste basis voor een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek:

  • Een goed op de gebruiker instelbare bureaustoel
  • Een werkblad op de juiste hoogte
  • Een laptopsteun en apart toetsenbord of:
  • bij gebruik van een desktopcomputer een goed op hoogte instelbare monitorsteun.

Let wel; Alle overige zaken (geluid, licht, lucht, temperatuur) zijn óók belangrijk voor een gezonde werkomgeving, maar begin nou gewoon bij het begin. De werkplek. De rest komt wanneer ruimte en budget het toelaten, later wel!

Ergonomisch verantwoord thuiswerken Corona

Hoe weet je wat je werknemer écht nodig heeft?

Ga in gesprek. Sommige medewerkers weten exact wat er ontbreekt om gezond te kunnen werken. De één heeft daarbij genoeg aan een goede voetensteun, de ander is waarschijnlijk meer gebaat bij een betere stoel. Aan jou als HR Manager om te bekijken wat er mogelijk is.

Vraag om een actiefoto van de medewerker op de thuiswerkplek (gemaakt door een huisgenoot) Een van opzij, één vanaf de achterkant. Niet geposeerd uiteraard, maar gewoon in de houding waarin normaal gesproken gewerkt wordt. Laat ze daarbij wel even op de privacy letten, er zijn zaken (boxershorts, kinderen, vuile vaat, volle wasmanden…) die medewerkers graag voor zichzelf houden! Kijk op die fotos goed naar de houding van de medewerker. Daaruit valt vaak al heel snel op te maken waar pijnklachten vandaan komen en hoe die op te lossen -of liever nog: te voorkómen- zijn.

Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met Office and more!

Office and more heeft de kennis én levert de middelen om jouw medewerkers ook thuis optimaal te laten functioneren. We gaan met je in gesprek en wanneer nodig bezoeken we je medewerker(s) op de thuiswerkplek. Alles veilig volgens de regels van het RIVM natuurlijk!

Hartelijke groet,

Sandra Schulze, projectadviseur kantoorinrichting en ergonomie op de (thuis-)werkplek bij Office and more kantoorinrichting.

Laat een reactie achter