Goede voornemens? Minder roken, meer bewegen en wat je verder nog kunt doen…

Minder roken, meer bewegen, gezonder eten

goede voornemensAllereerst wens ik iedereen, mede namens mijn collega’s van Office & More, een gezond, gelukkig, succesvol en waardevol jaar!

Terwijl (bijna) iedereen nog zit uit te buiken van de overdaad in December, is Januari
juist de maand van de goede voornemens. Iedereen wil natuurlijk zo fit en gezond mogelijk het nieuwe jaar in.

Heel goed natuurlijk, en wij doen daar zelf ook aan mee! Maar waar de spirit er in het begin van de maand goed in zit (en we middels reclame voor nicotineplijsters en andere hulpmiddelen ook volop worden gestimuleerd) wordt dat eind Januari al wat minder. Half Februari blijken de meesten van ons alweer afgehaakt en vervallen in het oude patroon. Niet zo raar, want ingesleten gewoontes verander je niet zo makkelijk. Dat vereist een andere mindset en een enorme wilskracht.

Haalbare doelen stellen

Ik heb me laten vertellen dat je goede voornemens beter volhoudt wanneer je haalbare doelen stelt. Dus niet: “Ik ga 5 dagen per week naar de sportschool”, maar wel “Ik ga elke dag minstens 6000 stappen zetten”. Niet;  “ik ga nu alleen nog maar sla eten”, wel “ik ga meer nadenken bij wat ik eet”.

Klinkt in mijn ogen plausibel, dus ik ga er voor op die manier. En jullie?

Fitter worden op kantoor

Alleen al tijdens kantooruren kun je meer bewegen dan je denkt. Wanneer je bijvoorbeeld:

  • De trap neemt in plaats van de lift
  • Zelf je koffie haalt
  • De printer wat verder weg zet
  • Gaat staan wanneer je telefoneert
  • Niet het intranet gebruikt maar naar je collega toe loopt als je hem of haar wilt spreken
  • Een ommetje maakt in je pauze
  • Af en toe wat rek en stretch oefeningen doet
  • enzovoort. (Wie vult dit aan met goede ideeën?)

Dit zijn op het oog maar kleine veranderingen. Maar wanneer je die structureel doorvoert zul je zien dat je op een gewone werkdag al flink wat stappen kunt zetten waarvoor je alvast niet meer naar de sportschool hoeft.

Wil je het op kantoor helemaal goed, en gegarandeerd langdurig, aanpakken? Investeer dit jaar dan ook eens in een gezondere werkplek! 

  •  Zit je hele dagen of heb je fysieke klachten? Dan is een goede bureaustoel een must. Een goed afgestelde stoel voorkomt (of verhelpt) o.a. een stijve nek,  pijnlijke rug en stramme schouders.
  • Werk je meer dan 4 uur per dag met een laptop? Gebruik een laptopsteun en apart toetsenbord. Dat is beter voor je nek en schouders.
  • Moet je veel lezen en typen tegelijkertijd? Gebruik een documenthouder. daardoor wordt je nek minder belast.
  • Maak je veel gebruik van een muis? Vervang die door een ergonomische variant en ontlast de pezen in je onderarm (voorkomt en verlicht RSI, CTS klachten!) elleboog en schouder.

Dit is pas een “voornemen” waar je gegarandeerd voor lange tijd profijt van hebt.

Een goede werkplek heeft en levensduur van 7 tot 10 jaar!

Simpelweg omdat je er na aanschaf (in tegenstelling tot een sportschool abonnement) niet meer over hoeft na te denken. Een goede werkplek zorgt er namelijk vanzelf voor dat je een gezonde werkhouding aanneemt en dus fitter blijft. Hoe handig is dat?

Goede voornemens

We helpen je graag op weg

Natuurlijk kun je voor alles op het gebied van gezonder werken terecht bij Office & More. Maak gerust een afspraak en we bekijken (vrijblijvend) waar je het meest mee geholpen bent.

Voor wat betreft de overige voornemens; Die zul je zelf tot een goed einde moeten brengen, dan proberen wij dat ook 🙂

Laat een reactie achter